Tools


  • Om deze tool te kunnen waarderen moet je zijn ingelogd. Ga naar inloggen of maak een nieuw account aan.

    Als je dieper leert kijken naar de abstracte schilderijen van Piet Mondriaan, ontdek je de harmonie, ritme en beweging die in zijn schilderijen zit. Het is een metafoor voor situaties op het werk en voor het ‘hokjes denken’. Als je werkelijk Ziet en de intentie van Mondriaan aanvoelt, is dat een brug om met nieuwe ogen naar vaste patronen en structuren op het werk te kijken.

    Auteur
    Monique de Neef
    Level
    Gemiddeld
    Aantal mensen
    5-10
    Tijdsduur
    2 tot 4 uur
    Materialen
    Foto's en ansichtkaarten van Piet Mondriaan's schilderijen
    Logistiek
    Je hebt zelf enige kennis van de intentie van het werk van Mondriaan nodig. Deze werkvorm werkt het beste in een kleine groep. Deelnemers gaan in tweetallen aan elkaar vertellen wat zij in een schilderij zien. Hierna bespreken we de ervaringen in de groep.
    Rating
    Beschrijving

    Stap 1
    Open vraag naar wie het werk van Piet Mondriaan kent, en zo ja, welk(e) schilderij(en) zij kennen.

    Stap 2
    Ik vertel over mijn eerdere aversie tegen het werk van Mondriaan en wat het keerpunt was waardoor ik nu anders tegenover zijn schilderijen sta.

    Stap 3
    Laten zien van schilderijen die veel mensen niet kennen en niet met Mondriaan in verband brengen.
    Kort vertellen over de levensloop van Mondriaan.

    Stap 4
    Stilte-oefening

    Stap 5
    In tweetallen praten over wat Mondriaan in de getoonde schilderijen wilde uitdrukken.
    Wat raakt hen in deze schilderijen? Ieder noteert dit voor zichzelf op een werkblad.

    Stap 6
    Plenair delen en vragen wat dit betekent voor zichzelf, hun werk en de organisatie.
    Ieder noteert dit voor zichzelf op een werkblad.

    Stap 7
    Stilte-oefening

    Stap 8
    Laten zien van een abstract schilderij, als voorbeeld.
    Vertellen over het ritme, harmonie en beweging.
    Vertellen over de transformaties in het leven van Mondriaan, waardoor hij steeds een groei maakt in zijn werk.

    Stap 9
    Laten zien van verschillende abstracte schilderijen (het aantal hangt af van het totaal aantal deelnemers)

    Stap 10
    In tweetallen praten over de harmonie, ritme en beweging in Mondriaan’s werk
    Wat raakt hen in deze schilderijen? Ieder noteert dit voor zichzelf op een werkblad.

    Stap 11
    Plenair delen en vragen wat dit betekent voor zichzelf, hun werk en de organisatie.
    Ieder noteert dit voor zichzelf op een werkblad.

    Stap 12
    Plenair werkblad invullen. Wat gaan deelnemers met de nieuwe inzichten doen?

    Afronding.

    Resultaat

    De deelnemers hebben een bredere blik op ogenschijnlijk vastgeroeste situaties op het werk. Zij zien meer mogelijkheden voor oplossingen of komen met nieuwe verfrissende ideeën. Door het invullen van werkbladen, hebben zij een concreet actieplan.

    Downloads